Mental styrketræning – sådan!

mental styrketræning

Jeg blev engang kontaktet af en mor, der opsøgte mig som coach, fordi hun gerne ville skabe en forandring i sit liv. Hun følte, at hun gik og ventede, på at livet skulle gå rigtigt i gang.

Jeg tror, vi let kan få en følelse af at vente.  På noget. På at nå enden af to-to-listen. På at noget (eller nogen) indtræffer og lykken tager fart. Og ja, tanker om fremtiden fylder noget hos os. Vores hjerner er ligefrem programmeret til at sætte mål og stræbe efter at opfylde vores behov. Faktisk kræver det ret meget energi, ikke at fokusere på fremtiden… Så hvad nu, hvis fremtiden er nu? Hvis det er let at realisere sine potentialer lige nu og her?

En metode, som jeg finder utrolig kraftfuld i forhold til at ”få hul på livet” lige nu og her, er det jeg kalder mental styrketræning*. Inspirationen er hentet fra den positive psykologis forskning i personlige styrker og styrkebaseret ledelse, samt fra årelang praksis indenfor performanceoptimering både i dansk erhvervsliv og elitesport.

Noget af det jeg selv fagligt og professionelt er dybt, dybt optaget af, er hvordan vi får adgang til vores enorme potentiale. Jeg nægter at tro, at det skal være en velbevogtet hemmelighed, som nærmest ingen af os har adgang til. Vi er selvfølgelig skabt sådan, at vi kan udnytte vores egne personlige ressourcer. Jeg vil undlade at fordybe mig i den akademiske essens-diskussion om, hvorvidt vi evolutionært har udviklet en række iboende unikke styrker, eller om de styrker vi nu engang har, er opstået som narrativer hos os. Det er ganske enkelt min overbevisning, at vi kan finde og bruge vores styrker, uanset hvordan de er kommet til os. For de er der, og de virker. 

Find dine styrker – og brug dem

Det fine ved personlige styrker er, at de netop er det, styrker. Det falder os let at bruge dem, vi skal ikke overvinde os selv først. Men for at kunne dyrke mental styrketræning har du blandt andet brug for tre afgørende trin: Du skal først og fremmest (1) opdage dine styrker, så skal du (2) udforske dine styrker og endelig (3) anvende dine styrker. Det er lektor ved Aarhus Universitet, Nina Tange**, som har introduceret mig for denne 3-trins-raket.

tre trin til mental styrketræning

Du kan opdage dine styrker via en åben eller en lukket tilgang. En åben tilgang vil sige, at du ved hjælp af forskellige hjælpespørgsmål og metoder undersøger, hvilke individuelle styrker du besidder. Her er det ikke på forhånd defineret, hvilke styrker det er muligt at besidde. Du finder selv frem til de ord, der synes at matche bedst, og du kan evt. opfinde nye ord, som lige netop rammer plet. F.eks. kunne du jo være en dyb ”indføler”, en omhyggelig ”venskabs-samler” eller noget helt tredje.

Du kan også gå mere systematisk til værks og tage en test for at finde dine styrker. Her anbefaler jeg The VIA® Institute on Characters online test*** selv om den tager lidt tid. Forskere har undersøgt, hvilke dyder og karakterstyrker der synes at være gennemgående til alle tider i alle kulturer, og de har destilleret deres fund således, at alle disse egenskaber nu er inddelt i 6 overordnede kategorier (dyder) og i alt 24 underliggende, specifikke karakterstyrker. I VIAs onlinetest får du svar på hvilke af de dyder og karakterstyrker, som er tydeligst hos dig personligt.

Når du kender dine såkaldte topstyrker, kan du begynde at udforske dem og finde ud af, hvordan de kan implementeres i din hverdag. Altså hvordan de kan realiseres. For det er netop nøglen. Det gør ingen signifikant forskel blot at kende til sine styrker. De skal i spil i hverdagen. Kommer de det, kan du forvente at opleve mere glæde, mening, engagement, energi og vitalitet i din hverdag (jeg ved det, det er den rene gavebod). Desuden ved vi, at realiseringen af styrker både øger vores præstation og vores chancer for at nå de mål, vi sætter. Anvendelsen af styrker er kendetegnet ved, at vi får energi af aktiviteten frem for at blive drænet for energi. Og hvem kan ikke have glæde af mere energi? Jeg kender i hvert fald mange børnefamilier, hvor mor og far jævnligt længes efter mere energi og psykisk overskud.

Jeg selv bruger mental styrketræning i mit arbejdsliv, i børneopdragelsen, i mit parforhold og i mine relationer til mit øvrige netværk. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det spiller en rolle for min og min families trivsel. For mig personligt giver det mere energi og mentalt overskud, det gør mig begejstret, det skruer min ukuelighed op på fuldt blus, det øger antallet af daglige flow-oplevelser. Det er simpelthen revolutionerende.

Vil du gerne vide mere om, hvordan du kan realisere dine styrker? Så følg med på min facebookside familieflow.dk. Mental styrketræning i familielivet er nemlig et af temaerne, når jeg meget snart inviterer dig til mit nye (gratis) foredrag om FamilieFlow.

 

* Min mand Søren og jeg driver foredrags- og kursusvirksomheden i to i. Her laver vi bl.a. forskningsbaserede workshops, som kan forankre vores metoder til at opnå øget trivsel og performance på arbejdspladsen.

** Nina Tange er en af kræfterne bag den danske masteruddannelse i positiv psykologi. Hun er måske den mest medrivende underviser, jeg nogensinde har oplevet. Aldrig før under en forelæsning har jeg siddet så langt fremme på kanten af stolen og higet så stærkt efter at absorbere stoffet.

*** VIA-styrketesten, som er gratis, kan findes her: https://www.viame.org/survey/Account/Register - skift til dansk i højre side