Etablér en god lektiekultur

Lektier, skolestart, opdragelse

Nu er det august. Skolen starter snart. For min ældste datter gælder det nu 2. klasse. Yngste datter begynder i børnehaveklassen. Og så står den på lektier, alfabet, faste læsestunder, tabeller og så videre. Vi har læst og regnet meget i ferien. Vi – især min mand – er en genial quiz-master, som opfinder nye lege ustandselig. Godt for både hjernen og tålmodigheden, når ferien (også) byder på ventetid og lange køreture.

I hverdagen gør vi et nummer ud af at prioritere lektielæsning som en vigtig ting. Og det skal være hyggeligt og sjovt at lave sine lektier. Børn har en fantastisk evne til at holde af at lære nye ting. Vi kan pille det ud af dem, hvis vi virkelig gør os umage. Det er klart. Men vi kan også forsøge at bevare den glæde så længe som overhovedet muligt.

Her er 3 vigtige elementer, som hjælper dig og dit barn til at etablere en god lektiekultur:

1: Kend dit barn

Tal med dit barns anden forælder eller anden voksen, der kender barnet godt om hvilke talenter og styrker I får øje på hos barnet. Find på måder at bruge de evner i forbindelse med lektielæsningen eller måske i tilrettelæggelsen. Sans for æstetik kan måske bruges til at indrette en hyggelig arbejdsplads. Kreativitet kan bringes i spil, så barnet selv anretter en frugtskål, der skal ledsage matematikken. Krudt i bagdelen kan måske inspirere jer til at bruge en brændestabel eller et stafetløb til at lære 7-tabellen. Kun fantasien sætter grænser. Men sikkert er det, at børn har lettere ved at gå til lektierne, hvis de tror på, at de kan klare udfordringen, og hvis deres personlige styrker kan bringes i spil.

2: Vis dit barn at lektierne er vigtige

Hjælp barnet med at sætte tid af til skolearbejdet. Giv det med- eller selvbestemmelse over forløbet. Helt elementær motivation i form af en aftale om hvad I skal bagefter, kan også hjælpe jer over nogle knaster. Overvej hvordan I taler om lektierne. Hvilke ord bruger I voksne? Hvordan havde I det selv med lektier, da I gik i skole?

3: Lad dit barn tage ansvar selv

Overvej hvad målet med lektielæsningen egentlig er. Er det vigtigste, at barnet ikke bliver irettesat næste dag for manglende arbejde? Eller er det vigtigst, at barnet forstår de principper og regler, der er for matematik, grammatik osv.? Måske føles det vigtigst, at barnets lærer ikke tror, at I er sådan nogle rodehoveder hjemme hos jer? Nogle vil snarere mene, at det er vigtigst, at barnet hygger sig med lektierne. Eller blot trives i processen. Find selv på (mange) flere…

Jeres fokuspunkt vil flytte sig med barnets udvikling. I indskolingen er det måske mere vigtigt, at lektielæsningen føles tryg og legende, mens der senere skrues op for kravene. Du kender bedst selv dit barn og ved, hvornår I kan justere på ambitionerne.

Høje forventninger

Hvis lektierne virker uoverkommelige, så tal med læreren om hvorvidt jeres forventninger  er urealistiske eller måske uklare. Læg en plan I selv er trygge ved og som tilfredsstiller alle parter. Og omvendt, hvis lektierne keder dit barn, så skal der måske justeres på udfordringen… Alle børn er forskellige. Alle familier er forskellige. Kun I kan tilrettelægge hverdagen, så den fungerer for lige præcis jer. Husk blot, at I gør jeres barn en kæmpe tjeneste, hvis I støtter det i selv at have ansvar og overblik over egne lektier (og øvrige pligter) – i et passende omfang og valgt ud fra barnets alder og modenhed. Når barnet oplever at mestre sit skolearbejde får det

  • Mere lyst til at lære endnu mere
  • Mere glæde og selvtillid
  • Mere ukuelighed og overskud til at håndtere udfordringer

Undgå forældrefælderne

Det er med andre ord ikke andet end en bjørnetjeneste at

  • Lave lektierne for dit barn (føre pennen lidt for rigeligt)
  • Skælde ud og true med sanktioner, når lektielæsningen skal i gang
  • Kritisere og rette på dit barns arbejde uden også at bemærke alt det gode, korrekte, fine, kreative, opfindsomme etc.

Naturligvis hjælper heller det ikke at forlange at dit barn magter sine lektier, hvis du selv kommer til at sukke tungt ved tanken om lektier, hvis du selv er pirrelig, utålmodig og ikke gider hjælpe. Og det er en naiv forventning, at lektielæsningen bare kører på skinner, hvis barnet ikke får

  • søvn nok
  • motion/bevægelse nok
  • sund mad nok

Ligesådan kan det selvfølgelig være enormt svært at overskue lektier, hvis barnet er stresset, utrygt, ulykkeligt, sygt eller udsat for mobning. Men forudsat at der ikke er tale om stress, mobning, søvnmangel, depression o. lign., så skal du som forælder simpelthen på med motivationshandsken og prøve dig frem i forhold til, hvad der ansporer netop dit barn til at få lyst til at lære (lege), og hvordan du kan få dit barns styrker i spil i den proces. Du gør jo dit barn en uvurderlig tjeneste ved at få etableret en god lektiekultur så tidligt som muligt.