Får du click nok?

Den dér samtale, der føles som om I kun lige har nået at tale om en brøkdel af alt det, I havde på hjerte. Som om der kun er gået et kvarter, selv om det faktisk er fire timer.

Eller det dér moment, hvor du og dit barn uforstyrret og nysgerrigt kan fordybe jer i en fælles aktivitet.

Eller veninde-snakken, der simpelthen er så medrivende, at I glemmer, hvor travlt I faktisk havde.

 

Det fænomen, du oplever, kaldes clicking, og defineres således:

”En øjeblikkelig, dyb og meningsfuld forbindelse med et eller flere mennesker – eller med verden omkring os”

(Frans Ørsted Andersen, 2013)

 Familieflow - clicking

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Clicking er den sociale version af det, at være i flow. Hvis du ikke allerede clicker på livet løs, så gå i gang!

Derfor

Når vi clicker med andre, børns om voksne, har det den umiddelbare fordel, at vores egne og andres potentialer og ressourcer træder tydeligere frem. Det betyder, at vi helt konkret får lettere ved at se muligheder frem for begrænsninger. At vi har lettere ved at få ”styrkebrillerne” på. Og overvej et kort øjeblik, hvad det faktisk vil sige..

  • flere gode ideer
  • mod til at sige ja til nye udfordringer eller til at bede om det vi ønsker os allermest
  • evnen til at få øje på flere – og mere konstruktive – løsninger på vores problemer

Der sker også en masse spændende og positive ting i kroppen (Læs denne artikel om de positive fysiske synergieffekter ved at skabe forbindelse til andre – erstat blot micro moments med clicking-begrebet) når vi går og clicker.

Som med så meget andet indenfor trivselsstrategier og mental styrketræning, så gælder det, at mere avler mere. Jo hyppigere og bedre du clicker, jo lettere bliver for dig det at gøre det igen.

Den opadgående spiraleffekt forekommer, fordi clicking øger din trivsel og mængden af dine positive følelser. Det betyder igen, at du udvider din evne til at tænke og handle konstruktivt, hvilket igen forbedrer din evne til at overvinde modstand, hvilket så igen åbner for endnu flere positive følelser og overskud til at engagere dig i sociale relationer og dermed i mere clicking.

 

Sådan

Du kan kickstarte denne positive spiraleffekt ved bevidst at opsøge clikcing. At kunne clicke forudsætter først og fremmest, at du, og den eller dem du clicker med, er trygge i situationen. Det fremmer endvidere processen, at I fysisk er i samme rum, og at I tør være åbne og ærlige sammen. Endelig kan ensartethed – eller i hvert fald at I har et eller andet tilfælles – virke befordrende for jeres oplevelse af resonans.

Når du vil clicke så vær opmærksom på at være nærværende og oprigtig. Øv dig i at sætte dig i den andens sted og vis din indlevelse, opmærksomhed, omsorg eller entusiasme med din krop via f.eks. et tilskyndende nik, et lille klem, smil osv.

Fordi tryghed er den første og vigtigste forudsætning, så mener jeg egentlig, at familiens trygge skød er et oplagt sted at øve sig i clicking. Men stop endelig ikke her. Venner, kollegaer og andre du møder på din vej vil alle kan profitere af et bette click fra dig. Det kan tage få sekunder at clicke – eller det kan vare i timer. Uanset hvor længe dine click varer, så kan du mærke det bagefter – og det føles skønt!

Rigtig god cliking!

sharing is caring

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Post Navigation

%d bloggers like this: